اکسپرس اینتری کانادا 2021

فهرست مطالب

اکسپرس اینتری کانادا یکی از معروف ترین روشهای مهاجرتی است. این سیستم به متقاضیانی که واجد شرایط اکسپرس اینتری کانادا هستند اقامت دائم ارائه می دهد. آیا شما هم قصد مهاجرت به کانادا را دارید؟ بهتر است پیش از پاسخ به این سوال تمام جوانب را در نظر گرفته ‌باشید چرا که به محض ورود به این جاده طولانی دیگر مایل به بازگشت نخواهید بود پس بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید. در ادامه این مطلب به موارد زیر پرداخته می شود:

  • اکسپرس اینتری چیست
  • برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس اینتری
  • نحوه عملکرد اکسپرس اینتری
  • الزامات سیستم مهاجرتی اینتری اکسپرس
  • امتیاز‌های لازم جهت تایید صلاحیت در اینتری اکسپرس
  • امتیاز اکسپرس اینتری کانادا و نحوه محاسبه CRS
  • مدارک لازم جهت دریافت اکسپرس اینتری
  • هزینه‌های اکسپرس اینتری
  • پاسخ به سوالات متداول

اکسپرس اینتری کانادا چیست؟

اکسپرس اینتری کانادا، یک سیستم الکترونیکی مهاجرتی است که در سال 2015 توسط دولت کانادا ارائه شد. این برنامه مهاجرتی مخصوص مهاجران واجد شرایط و ماهر طراحی شده است. در واقع اکسپرس اینتری برترین روش مهاجرتی به کانادا محسوب شده و از سه برنامه مهاجرتی فدرال تشکیل می شود. این سیستم در یک بازه‌ی زمانی کمتر از 6 ماه به افراد با مهارت و خانوداده‌هایشان اجازه اقامت در کانادا را صادر می کند. در پروسه امتیاز اکسپرس اینتری کانادا، متقاضیان بالقوه بر اساس یک سیستم مبتنی بر امتیازدهی در مقابل یکدیگر رتبه‌بندی می شوند. و در نهایت متقاضیانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند موفق به دریافت اقامت دائم کانادا خواهند شد.

برنامه های مهاجرتی موجود در اکسپرس اینتری کانادا

اولین قدم برای شرکت در برنامه مهاجرتی اینتری اکسپرس کانادا تایید صلاحیت متقاضی است. لازم است با بررسی چند مورد ساده مشخص کنید آیا شما برای این برنامه مهاجرتی تایید صلاحیت می شوید؟  پیش از هر اقدامی لازم است ابتدا به دو سوال اصلی در ذهن خود پاسخ دهید

1)آیا شما سابقه کیفری دارید؟ افرادی که سابقه کیفری دارند اجازه شرکت در این برنامه مهاجرتی را نخواهند داشت.

2)آیا شما درگیر شرایط پزشکی جدی هستید؟ به سبب وجود سیستم بهداشت و درمان دولتی با بودجه عمومی در این کشور، افراد با شرایط پزشکی جدی قادر به دریافت اقامت دائم در کانادا نیستند.

در صورتی که پاسخ شما به هر دو سوال بالا خیر است لازم است در ادامه به 3 برنامه مهاجرت فدرال اکسپرس اینتری کانادا نیز توجه کنید:

برنامه نیروی کار ماهر فدرال: Federal Skilled Worker Program

این برنامه مهاجرتی مخصوص نیروی کار ماهر دارای صلاحیت، با حداقل یک سال سابقه کار در شغل مدیریتی و یا حرفه‌ای است. علاوه بر ارائه مدارکی مبنی بر: تجربه کاری، توانایی زبان و تحصیلات برای موفقیت در این برنامه مهاجرتی، لازم است با متقاضان دیگر در Express Entry Pool نیز رقابت کنید.

برنامه مهاجرت مشاغل فنی: Federal Skilled Trades Program

این برنامه مختص افرادی است که در مشاغل فنی معرفی شده در برنامه اکسپرس اینتری کانادا دارای تخصص و سابقه کار هستند. به طور کلی کشور کانادا به نیروهای کار متخصص نیاز فوری دارد، بنابراین اگر واجد شرایط هستید این برنامه برای شما بهترین گزینه مهاجرت است.

برنامه اقامت کانادا پس از کار  Canada Experience Class

این برنامه نیز مخصوص متقاضیانی است که در یکی از دو برنامه قبلی قرار می گیرند، با این تفاوت که این افراد حداقل یک سال سابقه کار مرتبط با مهارت خود در کشور کانادا را دارند. متقاضیان این برنامه به دلیل داشتن سابقه کاری و تجربه زندگی در جامعه کانادا نسبت به دو برنامه قبلی در اولویت قرار می گیرند.

نحوه عملکرد اکسپرس اینتری کانادا:

نحوه عملکرد برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا به گونه طراحی شده است که تنها متقاضیان تایید صلاحیت شده شانس دریافت اقامت دائم کانادا را داشته باشند. در صورتیکه شرایط اکسپرس اینتری کانادا را دارید می توانند با انجام دو مرحله ساده شما هم شانس خود را امتحان کنید:

1)ساخت یک پروفایل آنلاین اکسپرس اینتری: در صورتی که واجد شرایط یکی از برنامه های اکسپرس اینتری کانادا هستید لازم است ابتدا یک پروفایل شخصی آنلاین بسازید. در این پروفایل به سوالاتی مانند سن، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، وضعیت تاهل و همچنین توانایی‌های زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، خود پاسخ خواهید‌‌داد. پس از ارسال پروفایل، مسئولین مهاجرتی از طریق سیستم جامع رتبه بندی (CRS) به پروفایل شما امتیاز می دهند.

در صورتی که پروفایل شما حد نصاب امتیاز را دریافت کرده باشد در مرحله بعد و با ورود به Pool اکسپرس اینتری ( استخر) با متقاضیان دیگر از سراسر جهان بر اساس امتیاز CRS خود رقابت خواهید کرد. متقاضیان در هر یک از برنامه های اکسپرس اینتری به صورت جداگانه با یکدیگر رقابت می کنند.

دوبار در ماه از میان پروفایل متقاضیان هر برنامه که حد نصاب امتیازات را دریافت کرده‌اند به صورت جداگانه، قرعه کشی انجام شده و از این افراد دعوت می شود تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند (ITA). در این مرحله لازم است با ارائه اسناد و مدارک معتبر تمام موارد ذکر شده در پروفایل را ثابت کنید.

خوشبختانه در مدت زمانی که پروفایل شما در Pool قرار گرفته است می توانید با اضافه نمودن موارد جدید و یا بهبود موارد پیشین امتیاز CRS خود را افزایش دهید. برای مثال در صورت افزایش نمره زبان و یا دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در کانادا می توانید پروفایل را ویرایش کرده و امتیازات خود را افزایش دهید. اما متقاضیانی که پیشنهاد شغلی معتبر نداشته و همچنین توسط هیچ یک از استان های کانادا انتخاب نشده باشند لازم است با ثبت نام در بانک کار دولت کانادا به کارفرمایان مناسب متصل شوند.

2)دریافت ITA: در این مرحله دولت کانادا از افرادی که واجد شرایط اکسپرس اینتری کانادا بوده و امتیازات مناسبی کسب کرده‌اند دعوت می کند تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. به این افراد به مدت دو ماه مهلت داده می شود تا درخواست الکترونیکی خود را به واسطه‌ یکی از سه برنامه اکسپرس اینتری کانادا و یا برنامه نامزد استانی Provincial Nominee Program ارسال کنند.

متقاضیانی که پس از یک سال هنوز ITA دریافت نکرده‌ و همچنان از شرایط لازم برخوردار هستند بهتر است جهت افزایش سرعت پروسه و جلوگیری از عقب ماندن در آن، مجددا پروفایل خود را ارسال کنند.

الزامات برنامه اکسپرس اینتری کانادا

جهت تکمیل پروفایل اکسپرس اینتری کانادا و ورود به Pool لازم است اطلاعات پروفایل شما در سه مورد مهم به درستی تکمیل شود. در ادامه به توضیح این سه مورد می پردازیم:

1) مدرک زبان: تمام متقاضیان در این برنامه لازم است ابتدا در یک تست معتبر زبان انگلیسی، فرانسوی و یا هر دو شرکت کرده و نمره خود را در پروفایل وارد کنند.

برای مثال در امتحان زبان انگلیسی IELTS شرکت کرده و نمره خود را برای  چهار مهارت Writing، Listening، Reading، Speaking پروفایل ثبت کنید.

2) ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA): اگرچه تکمیل این قسمت تنها برای متقاضیان برنامه “نیروی کار ماهر فدرال” ضروری است، اما تکمیل این بخش سبب افزایش امتیازات دو گروه دیگر برنامه اکسپرس اینتری کانادا نیز خواهد شد. لازم به ذکر است که پس از ارائه مدارک تحصیلی توسط شما، در مراحل بعدی، اعتبار گواهی توسط دولت کانادا سنجیده خواهد شد.

3)پاسپورت و مدارک مسافرتی: یکی دیگر مدارک لازم جهت ارسال پروفایل داشتن مدارک مسافرتی و یا پاسپورت معتبر است.

نکته: قبل از ارسال پروفایل خود از اعتبار مدرک زبان، مدارک تحصیلی و پاسپورت خود مطمئن شوید.

پروفایل اکسپرس اینتری زوج‌ها

اکسپرس اینتری کانادا امکان مهاجرت همراه با همسر و یا شریک قانونی را فراهم کرده‌است. در صورتی که قصد اپلای همراه با همسر و یا خانواده خود را دارید لازم است ابتدا متقاضی اصلی را مشخص کنید. توجه داشته باشید که عمده امتیازات CRS مخصوص متقاضی اصلی است بنابراین بهتر است فردی که شرایط بهتری دارد به عنوان متقاضی اصلی معرفی شود.

امتیازهای لازم جهت تایید صلاحیت اکسپرس اینتری کانادا

همانطور که اشاره کردیم در سیستم امتیاز اکسپرس اینتری کانادا فاکتورهایی وجود دارد که با توجه به آنها متقاضیان امتیازدهی می شوند. بنابر این پیش از ارائه درخواست و شروع پروسه اکسپرس اینتری کانادا، لازم است ابتدا در این سیستم امتیازدهی با کسب امتیاز 67 به بالا از امتیاز کلی 100 تایید صلاحیت شوید.

1)مهارت های زبان (28 امتیاز): در کشور کانادا زبان‌های انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کشور هستند. داشتن مهارت کافی در یک و یا هر دو زبان رسمی این کشور برای متقاضیان امتیاز محسوب می شود.

2)تحصیلات(25 امتیاز): ارائه گواهی تحصیلی معادل با مدارک قابل قبول دولت کانادا سبب افزایش امتیاز متقاضی می شود. همچنین لازم است تحصیل‌کردگان در کانادا نیز، گواهی، دیپلم و یا مدرک تحصیلی خود را ارائه دهند.

3)سابقه کاری (15 امتیاز): سابقه کاری شما بر اساس تعداد سال‌هایی که به صورت تمام وقت مشغول به کار بوده‌اید ارزیابی و امتیازدهی می شود.

4)سن (12 امتیاز): بازه سنی 20 تا 29 بهترین زمان ورود به برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا است.

5)داشتن پیشنهاد شغلی (10 امتیاز): در صورتی که از یک کارفرمای کانادایی برای حداقل یک پیشنهاد شغلی سال داشته‌باشید امتیاز لازم این بخش را دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید که قبل از ارسال پروفایل پیشنهاد شغلی را دریافت کنید.

6)تطبیق پذیری و سازگاری (10 امتیاز): در این برنامه مهاجرتی همراهی همسر و یا شریک قانونی شما وجود دارد. شما و همسرتان می توانید حداکثر 10 امتیاز در این بخش کسب کنید.

نحوه محاسبه سیستم جامع رتبه بندی (CRS)

امتیاز اکسپرس اینتری کانادا از یک سیستم جامع رتبه بندی به نام CRS تشکیل شده است. حداکثر امتیاز CRS متقاضیان امتیاز 1.200 است.  CRS از دو بخش تشکیل شده است:

  1. امتیازات اصلی (Core Points): 660 امتیاز.
  2. مهارت‌ها و تجربیات
  3. فاکتورهای لازم همسر و یا شریک قانونی (مانند مهارت‌های زبان و تحصیلات)
  4. قابلیت انتقال مهارت ( مانند تحصیلات و سابقه کار)
  5. امتیازات اضافی(Additional Points) :600 امتیاز
  6. ارائه مدرک، گواهی و یا دیپلم کانادایی
  7. داشتن پیشنهاد شغلی معتبر
  8. ارائه دعوتنامه برنامه استانی
  9. برادر یا خواهری که شهروندی و یا اقامت دائمی کانادا را داشته باشد
  10. داشتن توانایی و مهارت بالا در زبان فرانسوی

جزئیات امتیازات اصلی CRS

متقاضیان اکسپرس اینتری کانادا بر اساس چند فاکتور اصلی رتبه‌بندی می شوند. برای هر فاکتور حداقل و حداکثر امتیازاتی در نظر گرفته شده که در ادامه به آنها می پردازیم:

سن: حداکثر امتیاز سن 100 (در صورت حضور همسر) و 110 (در صورت عدم حضور همسر) است. برای کسب حداکثر امتیاز لازم است در بازه سنی 20 تا 29 سال قرار گرفته‌باشید. کسانی که زیر 17 سال و بالای 45 سال هستند در این بخش امتیازی کسب نمی کنند.

سطح تحصیلات: 150 (عدم حضور همسر) و 140 (با حضور همسر) حداکثر امتیاز در نظر گرفته شده برای تحصیلات متقاضی است. سطح تحصیلات و همچنین رتبه دانشگاه محل تحصیل در امتیازدهی این بخش تاثیرگذار است. برای تحصیلات سطح ابتدایی و دبیرستان امتیاز صفر و برای تحصیلات دکتری امتیاز 150 در نظر گرفته شده است.

مهارت های زبان: حداکثر امتیاز این بخش 136 (عدم حضور همسر) و امتیاز 128 (با حضور همسر) است. این بخش بر اساس سطح CLB زبان شما امتیاز دهی می شود. CLB 4 و کمتر از آن، بدون امتیاز، و برای  CLB 10 و بالاتر از آن امتیاز کامل این بخش در نظر گرفته شده است.

  • CLB: معیاری در کشور کانادا است که بر اساس آن مدرک زبان از 1 تا 12 سطح بندی می شود.

داشتن سابقه کار در کانادا: در صورتی که در کشور کانادا سابقه کار دارید حداکثر امتیاز 80 (عدم حضور همسر) و امتیاز 70 (با حضور همسر) را دریافت خواهید کرد. کمتر از یک سال سابقه کار بدون امتیاز، و برای سابقه کاری  5 سال و بیشتر از آن حداکثر امتیاز در نظر گرفته شده است.

در نهایت در صورت کسب حداکثر امتیاز هر بخش با حضور همسر و یا شریک قانونی 460 امتیاز و در صورت عدم حضور همسر و یا شریک قانونی 500 امتیاز کسب خواهید کرد.

مدارک لازم برای دریافت ویزا اکسپرس اینتری کانادا

با تکمیل پروفایل اکسپرس اینتری کانادا و در نهایت دریافت ITA از جانب دولت کانادا به شما مهلت داده می شود تا پس از آماده کردن و ارائه مدارک زیر جهت دریافت ویزا اقدام کنید.

  1. ارائه اسناد هویتی : پاسپورت، شناسنامه، عکس، کارت پایان خدمت، کارت ملی، سند ازدواج و…
  2. ارائه نتایج آزمون زبان انگلیسی و یا فرانسوی: مدارک  IELTS یا CELPIP و یا TEF
  3. ارائه اسناد و مدارک تحصیلی و یا اسناد مربوط دوره‌های آموزشی مختلف: کپی ترجمه شده از گواهی، دیپلم و یا مدرک تحصیلی
  4. ارائه اسناد سابقه کاری: برای اثبات ادعای خود ارائه اسناد معتبری مانند بیمه الزامی است
  5. ارائه اسناد تمکن مالی: پرینت حساب بانکی
  6. ارائه اسناد مربوط به پیشنهاد شغلی از کشور کانادا
  7. ارائه اسنادی که ثابت کند مانعی برای ورود شما به کشور کانادا وجود ندارد: مانند مدارکی مبنی بر عدم سابقه کیفری و سلامت جسمانی
  8. معرفی اقوام ساکن کانادا: ارائه اسناد لازم جهت اثبات شهروندی و یا اقامت دائمی آنها، اثبات خویشاوندی و در نهایت ارائه مدارکی که نشان دهد آنها در حال حاضر ساکن کانادا هستند.
  9. (اختیاری)

هزینه‌های اکسپرس اینتری کانادا

شرکت در برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا هزینه‌های مختلفی را دربرمی گیرد. اما هزینه اصلی این برنامه مهاجرتی به ارائه اسناد تمکن مالی به سفارت کانادا مربوط میشود. بر اساس این مدارک توانایی مالی شما جهت تامین هزینه‌های زندگی در کانادا ارزیابی خواهد شد. توجه داشته باشید که تعداد اعضای خانواده بر میزان هزینه‌های شما اثرگزار خواهد بود.

نتیجه گیری:

اکسپرس اینتری کانادا یک فرصت مهاجرتی بسیار مناسب برای تمام افراد واجد شرایط است. اگر شما هم واجد شرایط اکسپرس اینتری کانادا هستید بهتر پس از‌‌ افزایش امتیازات، شانس خود را برای ورود به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان و شروع یک زندگی جدید امتحان کنید.   

پاسخ به سوالات متداول:

1)برای مهاجرت به کانادا چه میزان امتیاز لازم است؟

امتیاز لازم جهت مهاجرت به کانادا کاملا به برنامه مهاجرتی که انتخاب می کنید بستگی دارد. همچنین میانگین امتیازات سایر متقاضیانی که با آنها رقابت می کنید نیز بسیار تاثیر گذار است.

2)آیا داشتن پیشنهاد شغلی برای تایید صلاحیت لازم است؟

خیر. اگر چه در برنامه اکسپرس اینتری کانادا ضرورتی به ارائه پیشنهاد شغلی وجود ندارد اما داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از کارفرمای کانادایی به شما در کسب امتیاز بیشتر کمک خواهد کرد.

3)حداکثر سن مجاز برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری چند سال است؟

به صورت فنی و قانونی هیچ محدودیت سنی برای شرکت در برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا وجود ندارد. اما اگر بالا تر 45 سال سن داشته باشید امتیازی در بخش  “سن”  دریافت نخواهید کرد.

4)با برنامه اکسپرس اینتری چه مدت طول می کشد تا به کانادا مهاجرت کنم؟

میانگین مدت زمان پروسه اکسپرس اینتری کانادا معمولا 6 ماه است. اما در برخی از موارد ممکن است کل پروسه تا 8 ماه نیز به طول انجامد.

5)چطور می توانم امتیاز CRS خود را بهبود دهم؟

سعی کنید حتی پس از ارسال پروفایل، امتیاز CRS خود را بهبود بخشید. برای مثال می توانید نمره زبان، سابقه شغلی، سطح تحصیلات خود را بهبود دهید. در این مدت سعی در دریافت برنامه دعوتنامه استانی کانادا و همچنین یک پیشنهاد شغلی از کانادا داشته باشید.

شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و از کارشناسان موسسه مشاوره رایگان دریافت نمایید.
پیشنهاد میکنم این مقالات را هم بخوانید
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات