,

دوره TOMER در کشور ترکیه

فهرست مطالب

TOMER (Turkce Ogretim Merkezi) در زبان ترکی استانبولی به معنای مرکز آموزشی است. آزمون تومر به عنوان گواهینامه، تعیین سطح و ارزیابی کننده سطح زبان ترکی استانبولی فرد به عنوان یک زبان آموز غیر بومی می باشد. مهم ترین و معتبرترین مدرک زبان برای تحصیل به زبان ترکی در رشته های مختلف دانشگاه های این کشور است. بنابراین می توان گفت این مدرک هم تراز با مدارک رسمی زبان انگلیسی مانند آیلتس و تافل برای زبان آموزان زبان ترکی استانبولی است. داوطلبان اخذ مدرک تومر با شرکت در دوره TOMER در ترکیه مهارت های لازم را کسب خواهند کرد.

دوره های آماده سازی تومر در کشور ترکیه:

دوره های آماده سازی TOMER در شهرهای مختلف ترکیه توسط موسسات خصوصی و یا دانشگاه های دولتی برگزار می شود. این دوره ها برای تمام افراد علاقمند به یادگیری زبان ترکی استانبولی و همچنین افرادی که مایل به مهاجرت هستند پیشنهاد میشود. دوره تومر در ترکیه در سطوح مختلف مقدماتی تا پیشرفته برگزار می شود و زبان آموز برای گذر از هر سطح توسط آزمون نهایی ارزیابی می شود. کلاس های آماده سازی به صورت روزانه و طی 4 ساعت زمان بندی شده و در نهایت با شرکت در 800 ساعت کلاس آموزشی داوطلب به سطح لازم جهت حضور در آزمون و کسب مدرک معتبر دست خواهد یافت.

  • 1) Elementary Certificate : مدرک سطح مقدماتی
  • 2) Intermediate Certificate : مدرک سطح متوسط
  • 3) Upper-Intermediate Certificate : مدرک سطح بالاتر از متوسط
  • 4) Diploma : مدرک سطح پیشرفته

جهت دریافت هر یک از مدارک مقدماتی تا پیشرفته زبان آموز توسط آزمون نهایی در 4 مهارت اصلی زبان سنجیده می شود. در صورت عدم کسب نمره قبولی حتی در یکی از مهارت های اصلی داوطلب ملزم به شرکت در آزمون جبرانی خواهد شد.

مدارک سطوح Upper-Intermediate و Diploma جهت ورود به دانشگاه ها و بازار کار و مدارک سطوح Elementary و Intermediate برای مکالمه های روزمره مورد تایید است.

شرایط لازم جهت شرکت برای شرکت در دوره های آماده سازی تومر در ترکیه:

جهت شرکت در دوره TOMER در ترکیه لازم است داوطلب شرایط سنی و ادامه تحصیل در این کشور را دارا بوده و با همراه داشتن پاسپورت معتبری که دارای حداقل یک سال تاریخ انقضا است به صورت قانونی وارد ترکیه شود. همچنین لازم است داوطلب پیش از پایان مهلت 90 روزه ویزای توریستی با مراجعه به اداره امنیت جهت دریافت دفترچه اقامت خود اقدام کند.

مزایای شرکت در دوره TOMER در ترکیه:

  1. سرعت یادگیری بالا
  2. قرارگیری در محیط
  3. امکان تعامل با افراد محلی
  4. تعامل با زبان آموزان دیگر
  5. امکان دسترسی به اساتید برتر

سطوح مختلف دوره های تومر در کشور ترکیه:

دوره TOMER در ترکیه شامل سطوح مبتدی، متوسط و همچنین پیشرفته می باشد. بنابراین لازم است ابتدا سطح دانش زبان آموز توسط آزمون تعیین سطح مشخص شده و سپس فرد با شرکت در کلاس های مورد نظر، جهت شرکت در آزمون تومر آمادگی لازم را کسب نماید.

  • 1) 2 سطح مقدماتی و پایه: A1 و A2
  • 2) 2 سطح متوسط: B1 و B2
  • 3) 1 سطح پیشرفته: C1

زبان آموزان در دوره تومر، در 4 مهارت اصلی زبان یعنی مهارت های شنیداری، خواندن، مکالمه، و نوشتاری و همچنین در 2 مهارت فرعی یعنی گرامر و لغات ارزیابی می شوند.

آزمون تومر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

آزمون تومر از بخش های مختلفی تشکیل شده است و توسط آن مهارت های زبانی داوطلب در جنبه های گوناگون ارزیابی می شود. این آزمون چندین مرتبه در طی سال و در اکثر شهر های ترکیه و تحت نظارت سفارت و دانشگاه های این کشور برگزار می گرد. داوطلب می تواند یکی از مراکز برگزارکننده آزمون را انتخاب کند . همچنین شرکت کننده جهت حضور در آزمون نیازی به کسب مجوز خاصی ندارد. داوطلبان در این آزمون در مدت زمان 240 دقیقه به 100 سوال در بخش های مختلف پاسخ می دهند. بخش های مختلف امتحانی عبارتند از:

  • بخش مهارت خواندن (Reading)
  • بخش مهارت شنیداری (Listening)
  • بخش مهارت نوشتاری (Writing)
  • بخش تعاملات کلامی (Spoken Interaction)
  • بخش تولید گفتاری (Spoken Production)

نحوه ارزیابی نمره و سطوح مدرک TOMER:

همانطور که اشاره شد در TOMER پنج مهارت مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت مجموع نمرات مهارت های پنجگانه تا حداکثر امتیاز 100 گزارش می شود با توجه به امتیاز کسب شده؛ مدرک داوطلب سطح بندی می گردد. حداقل نمره قبولی با توجه به سخت گیری محل ارائه مدرک متفاوت است. نمرات و سطوح آزمون تومر عبارتند از:

  • اخذ مدرک A1: حداقل نمره 50
  • اخذ مدرک A2: بازه نمرات 50 تا 59
  • اخذ مدرک B1: بازه نمرات 60 تا 65
  • اخذ مدرک B2: بازه نمرات 66 تا 70
  • اخذ مدرک C1: بازه نمرات 71 تا 100

جزئیات تفاوت سطوح مختلف TOMER

  • A1: توانایی عمومی برای برقراری ارتباط و پاسخ دهی و فهم سوالات ساده
  • A2: توانایی های پایه در صحبت به زبان ترکی در برخی از موقعیت های مشخص
  • B1 و B2: دارا بودن توانایی لازم جهت حضور در موقعیت های مختلف روزانه و داشتن مهارت کامل برای توصیف مسائل گوناگون
  • C1: بالاترین سطح برای ادامه تحصیل به زبان ترکی استانبولی می باشد. این سطح برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و داروسازی اهمیت دارد.

انواع گواهی و مدرک TOMER:

1) Sertifika: این گواهی دارای محدودیت زمانی بوده و تنها تا 2 سال اعتبار خواهد داشت. داوطلب در این سطح از آزمون موفق به دریافت گواهی در سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته می شود (A2، B2، C1)
2) Diploma: گواهی دیپلما بدون محدودیت زمانی و تاریخ انقضا است و کسب این مدرک نشان دهنده سطح بالای مهارت و دانش زبان فرد است

کاربردهای TOMER چیست و اخذ این مدرک برای چه کسانی ضرورت دارد؟

در واقع شرکت در دوره TOMER در ترکیه برای تمام کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی، شغلی و یا دریافت ویزای اقامتی را دارند ضرورت دارد.

1) مهاجرت تحصیلی: در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کشور ترکیه را دارید ارائه مدرک زبان تومر ضروری است. اما جهت تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر از آن علاوه بر مدرک تومر ارائه مدارک آیلتس و یا تافل نیز حائز اهمیت است.
2) مهاجرت شغلی: افرادی که قصد کار در کشور ترکیه را دارند نیز از دیگر متقاضیان دریافت تومر هستند. لازم است این افراد مدرک خود را به سفارت و همچنین محل کار خود ارائه دهند.
3) مهاجرت و دریافت اقامت بلند مدت: اخذ مدرک تومر یکی از بهترین راه های اقامتی برای افرادی است که علاقمند به زندگی در کشور ترکیه می باشند.
4) شرکت در آزمون یوس: آزمون یوس مخصوص اتباع خارجی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند طراحی شده است و شرکت در این آزمون نیازمند ارائه مدرک تومر است.

لازم به ذکر است نمره مورد نیاز برای هر یک از روش های مهاجرتی بالا متفاوت است و بالاترین سطح نیز مربوط به مهاجرت تحصیلی می شود.

مزایای کسب مدرک TOMER:

1) اعتبار و اهمیت بالا مدرک تومر
2) امکان رو به رو شدن با فرصت های شغلی مرتبط مانند آموزش زبان ترکی استانبولی، کار در موسسات مختلف مربوط به ترکیه و یا فرصت های شغلی موجود در سفارت و کنسولگری
3) تاثیر مثبت در دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های کشور ترکیه

هزینه های کلاس های آماده سازی TOMER:

هزینه شرکت در دوره TOMER در ترکیه به عوامل متعددی از جمله محل برگزاری دوره وابسته است. موسسات خصوصی و دانشگاهی در این کشور اصلی ترین محل های ارائه دهنده خدمات آموزشی تومر بشمار می آیند. به طور میانگین هزینه های دوره تومر در ترکیه در شهر هایی مانند آنکارا و استانبول با توجه به سطح کیفی آموزشی از 800 تا 3000 دلار متغیر است. موارد زیر را می توان به عنوان اصلی ترین عوامل تعیین کننده هزینه ها نام برد:

  1. ساعات آموزش
  2. کیفیت آموزش
  3. تجربه و دانش اساتید
  4. محل برگزاری کلاس ها

شرکت در آزمون TOMER:

معمولا داوطلبان پس از شرکت در دوره TOMER در ترکیه با مراجعه حضوری به دانشگاه هایی مانند دانشگاه آنکارا و استانبول جهت شرکت در آزمون ثبت نام می کنند. آزمون تومر در طول سال چندین مرتبه برگزار می شود و در صورتی که فرد موفق به کسب امتیاز مناسب نشود می تواند بلافاصله در آزمون های بعدی شرکت کند.

هزینه ثبت نام: برای آزمون سرتیفیکا تومر 100 یورو و آزمون دیپلما تومر 150 یورو است
مدارک ثبت نام: کپی از پاسپورت و یا ترجمه شناسنامه به زبان ترکی به علاوه دو قطعه عکس رنگی

شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و از کارشناسان موسسه مشاوره رایگان دریافت نمایید.
پیشنهاد میکنم این مقالات را هم بخوانید
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات