هزینه تحصیل در کانادا در سال 2021

فهرست مطالب

امروزه کشور کانادا تبدیل به یکی از قطب‌های پذیرش دلنشجویان مهاجر خارجی متقاضی تحصیل شده است. این کشور را می‌توان جز کشورهای ارزان قیمت برای مهاجران در نظر گرفت. با وجود این که هزینه تحصیل در کانادا از تحصیل در کشورهای بزرگی مثل انگلیس و آمریکا ارزان‌تر است، دانشگاه‌های آن سطحی نزدیک به سطح استاندارد و یا بالاتر از آن دارند. علاوه بر این سیاست مهاجر پذیری کانادا امکانات ویژه‌ای مثل بورسیه‌های تحصیلی و یا کمک هزینه‌ها برای متقاضیان مهاجرت و تحصیل در این کشور در نظر گرفته و اعطا می‌کند.

بررسی هزینه یک زندگی معمولی و نرمال در کشور کانادا از موضوعات مهمی است که هر فرد باید قبل از مهاجرت به این کشور بررسی کند. قبل از هر چیز باید بررسی کنیم که تعداد افراد چند نفر است و هر یک با چه ویزایی وارد کشور کانادا شده اند. عموما دانشجویانی که با ویزای تحصیلی به این کشور وارد شده‌اند تفاوت زیادی از نظر هزینه‌ای با مهاجران مقیم دارند.

هزینه تحصیل در کانادا بر اساس مقطع تحصیلی

پیشتر گفتیم که یکی از از عوامل مهم و تاثیر گذار بر هزینه تحصیل در کانادا مقطع تحصیلی فرد خواهد بود. اهمیت این موضوع به این دلید از که در بین این هزینه‌ها شهریه‌ی تحصیلی معمولا بیشترین مبلغ را به خود اختصاص می‌دهد پس طبیعی است که نقشی تعیین کننده داشته باشد.

شهریه تحصیل در مدرسه کانادا

با توجه به مقطع تحصیلی ابتدایی و دبیرستان می‌دانیم که فردی که در این مقطع تحصیل می‌کند به دلیل سن پایین نیازمند سرپرستی برای مراقبت خواهد بود. از این رو احتمالا هزینه تحصیل در مدرسه کانادا برای او از طریق خانواده و یا آشنایان تامین خواهد شد. شخص سرپرست ممکن است خود با ویزای تحصیلی یا شغلی موقتا مقیم کانادا باشد که در این صورت دانش آموز از امکان تحصیل رایگان برخوردار است.

در حالت دوم در صورتی که دانش آموز از طریق خانواده‌ی ساکن ایران تامین مالی می‌شود، شهریه‌ی او به طور میانگین به میزان 12 تا 18 هزار دلار کانادا هزینه در پی خواهد داشت.

شهریه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا

رشته‌ی انتخابی فرد تاثیر مستقیم بر هزینه تحصیل در کالج کانادا و دانشگاه خواهد داشت. برای مثال هزینه تحصیل در رشته پزشکی در کانادا نسبت به تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی مخارج بیشتری در پی خواهد داشت. علاوه بر این با توجه به تنوع شرایط شهری در کشور کانادا منطقه‌ی تحصیل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت شهر محل تحصیل تنها در هزینه تحصیل در دانشگاه کانادا تاثیر ندارد چرا که هنگام انتخاب شغل و پیدا کردن موقعیت مناسب برای تبدیل ویزا به ویزای کاری اهمیت دو چندانی می‌یابد.

متوسط شهریه استان‌ها در سال 2021مبلغ شهریه کالج و کارشناسیمتوسط شهریه استان‌ها در سال 2021مبلغ شهریه کالج و کارشناسی  
انتاریو34961ساسکاچوان20211
بریتیش کلمبیا25472نوا اسکوشیا17662
کبک21857نیوبرازویک14290
آلبرتا21548مانیتوبا15582
جزیره پرینس ادوارد21525نیوفانلند1203

هزینه‌های دانشجو در کشور کانادا

تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به عنوان یک دانشجوی خارجی هزینه‌های اضافه‌تری به فرد تحمیل خواهد کرد که نباید به آن‌ها بی توجهی کرد. عوامل مختلفی مثل رشته‌ی انتخابی، مقطع مورد نظر دانشجو و دانشگاه او تاثیر زیادی در میزان بالانس هزینه تحصیل در کانادا و زندگی در این کشور دارد.

به این دسته از افراد هم هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه در صورت عدم دریافت فاند شهریه و هم هزینه‌های زندگی روزمره مثل مسکن، تفریح، پوشاک و هزینه‌های دیگری از این دست می‌باشد. دسته‌ی دوم هزینه‌ها بر خلاف هزینه‌ی شهریه‌ی دانشگاه به سختی قابلیت پیش بینی دارد. در این مقاله به دنبال آن هستیم که تخمینی کلی از هزینه تحصیل در کانادا بزنیم.

هزینه‌های بیمه و خدمات درمانی در کانادا

ممکن است دانشگاه محل تحصیل شما هزینه‌ی مربوط به بیمه شما را توسط شرکت‌های مختلف بپردازد، اما این موضوع شامل همه‌ی دانشگاه‌های کانادایی نمی‌شود. پس این موضوع یکی از موضوعات مهم و تاثیر گذار بر هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان است. معمولا در صورتی که دانشجو شخصا نیازمند پرداخت این هزینه باشد باید مبلغی در حدود 45 دلار را به صورت ماهیانه برای این منظور در نظر بگیرد.

هزینه خطوط تلفن همراه و اتصال به اینترنت

وسایل و روش‌های ارتباط الکترونیک امروزه وارد سبد کالاهای ضروری همه‌ی ما شده است خصوصا که فردی مجبور به زندگی دور از خانواده و کشور خود باشد. اما خوشبختانه با گسترش شبکه‌ی اینترنت اکثر دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و کالج‌های کشورهای بزرگ به سرویس اینترنت رایگان مجهز شدند و بار زیادی از هزینه تحصیل در کانادا را از دوش دانشجو برداشتند. به طور میانگین می‌توان مبلغ 40 و 50 دلار را ماهیانه برای هزینه‌ی اینترنت و تلفن همراه در نظر گرفت.

هزینه‌ی مسکن در کانادا

در برخی دانشگاه‌های کانادا امکانی شبیه به خوابگاه‌های دولتی و خوابگاه‌های آزاد یا خودگردان در ایران وجود دارد. به این صورت که افراد با رتبه‌ی بالاتر و یا کسانی که زودتر برای ثبت نام اقدام کردند امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشگاه با قیمت کمتر را خواهند داشت. کسانی که به هر دلیلی موفق به دریافت خوابگاه‌های دانشگاه نشده‌اند می‌توانند برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا از خوابگاه‌های آزاد استفاده کنند.

گزینه‌ی آخر مربوط به افراد با توان نسبتا بالاتر برای هزینه‌ی مسکن است. اجاره‌ی خانه به صورت مشترکی و یا منفرد در کانادا مثل هر جای دیگری هزینه‌ی بیشتری نسبت به خوابگاه برای دانشجو در پی دارد که البته نمی‌توان منکر مزایای متعدد این گزینه از نظر آسودگی و استقلال شد.

بالاترین نرخ کرایه‌ها در کانادا در سال 2021 مبلغ کرایه یک خوابمبلغ کرایه دو خوابکمترین نرخ کرایه‌ها در کانادا در سال 2021مبلغ کرایه یک خوابمبلغ کرایه دو خواب
ونکوور1935$2578$لوید مینستر786$899$
تورنتو1816$2407$گرند پریری906$1115$
مارکام1791$1891$ساسکا چوان926$1096$
برلینگتون1725$2023$لث بریج947$1075$
اتوبیکوک1724$2117$رد دیر965$1072$

عوامل تعیین کننده میزان هزینه تحصیل در کانادا

  • دانشگاه محل تحصیل
  • میزان فاند و یا بورسیه دریافتی فرد
  • رشته‌ی تحصیلی : هزینه‌هایی مثل کتاب و ابزارهای تحصیلی بستگی به رشته‌ی فرد خواهد داشت.
  • شهر محل تحصیل : جمعیت و وسعت شهر محل زندگی در هر کشوری مثل کانادا ارتباط مستقیمی با هزینه‌ها در آن شهر خواهد داشت. اما نمی‌توان از این موضوع که موقعیت‌های شغلی و تحصیلی که در این قبیل شهرها ممکن است برای افراد رقم بخورد قابل مقایسه با شهرهای کوچک نیستند به سادگی گذشت.
  • سبک زندگی دانشجو : سبک زندگی و سلیقه‌ی دانشجو تاثیر مستقیمی بر مقدار این هزینه خواهد داشت. فرد باید هزینه‌هایی مثل خرید غذاهای آماده و یا تفریحات پر خرج و گران قیمت را متناسب با زندگی دانشجویی در نظر بگیرد.

منابع تامین کننده هزینه‌های دانشجویی در کانادا

تا اینجا در این مقاله به بررسی هزینه‌های معمول یک دانشجو در حین تحصیل در کشور کانادا پرداختیم. با یک برنامه ریزی درست و جامع پیش از مهاجرت فرد دید دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به شرایط خود در آن کشور پیدا خواهد کرد و معمولا قادر به پیشبینی شرایط خود خواهد بود. اما قدم بعدی در این مسیر پیدا کردن منبعی برای تامین هزینه تحصیل در کانادا خواهد بود.

  1. اولین منبعی که فرد با توجه به شناختی که از شخصیت و توان خود دارد می‌تواند در نظر بگیرد، درآمد حاصله از کار دانشجویی خواهد بود. فرد دانشجو در کشور کانادا در حین تحصیل قادر خواهد بود در هفته به مدت 20 ساعت به کار دانشجویی بپردازد، علاوه بر این در زمان تعطیلی دانشگاه نیز اجازه دارد تمام وقت خود را به یک کار تمام وقت مشغول باشد. بدین ترتیب بخش زیادی از هزینه‌های خود را به تنهایی پوشش خواهد داد. پایه حقوقی که دانشجویان در شهر تورنتو دریافت می‌کنند 14 دلار به ازای هر ساعت کار خواهد بود.
  2. منبع مالی دوم در صورتی خواهد بود که فرم دانشجو با همراهی همسر خود به کشور کانادا مهاجرت کرده باشد. چرا که یکی از قوانین مفید کانادا در این زمینه اجازه‌ی کار تمام وقت در این کشور را خواهد داشت. این موضوع کمک زیادی به مهاجران متاهل خواهد کرد.
  3. امکان دریافت وام از دانشگاه برای کمک به هزینه تحصیل در کانادا با بازپرداخت پس از اتمام تحصیل و یافتن شغل
  4. اگر در تمام دوره‌ی تحصیل خود به عنوان فردی درسخوان و زرنگ شناخته می‌شدید خوشحال باشید چرا که احتمالا این موضوع سبب جمع آوری رزومه‌ای قوی برای شما شده است. حال این موضوع با دریافت فاندهای تاثیرگذار کمک بزرگی به شما در کاهش هزینه‌های تحصیل و مهاجرت به خصوص هزینه‌های مربوط به دانشگاه خواهد کرد. البته شما نیز نیز نگران نباشید، شمایی که دوره‌ی تحصیل خود را با بیخیالی گذرانید و یا حتی به دلیل مشکلاتی موفق نشدید بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. هنوز هم برای ساخت رزومه‌ی قوی دیر نشده شما می‌توانید با کمک تیم کوچینگ رزومه‌ای با کیفیت و اعتبار مورد نظر دانشگاه‌‌های بزرگ و موفق دنیا آماده کنید.

و در نهایت…

احتمالا لازم به گفتن نیست که کانادا به دلایل متعددی مثل سیستم اموزشی با کیفیت، هزینه‌‌های مقرون به صرفه‌ی تحصیل، بهره‌گیری از اساتید مجرب، دانشگاه‌های بزرگ، تخصیص بورسیه و فاند به دانشجویان و و دلایل دیگر تبدیل به مقصدی محبوب برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا و زندگی در این کشور برای دانشجویان ایرانی شده است.

اما چه کسانی قادر به بهره گیری از این فرصت ویژه هستند؟ مشاوران تیم کوچینگ اینجا هستند تا با برنامه ریزی و تقویت رزومه و بهره گیری ازز تجارب کاریشان شما را در زمره‌ی این افراد قرار دهند.

شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و از کارشناسان موسسه مشاوره رایگان دریافت نمایید.
پیشنهاد میکنم این مقالات را هم بخوانید
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات