هزینه های زندگی در ترکیه

فهرست مطالب

اگر بخواهیم رو راست باشیم باید بگوییم این وضعیت جیب ماست که مشخص می‌کند کجا و در چه شرایطی زندگی خواهیم کرد. پول همه چیز نیست اما چیز مهمی است. این موضوع در مسئله‌ی مهاجرت به ترکیه و یا کشورهای دیگر هم مسئله‌ای تعیین کننده و مهم است. از اولین قدم‌ها هنگام مهاجرت به ترکیه بررسی هزینه زندگی در ترکیه و وضعیت مشاغل در آن کشور است. پس از آن می‌توانیم بین گزینه‌های متناسب با شرایطمان انتخاب کنیم. اما به طور کلی چیزی که از گفته‌ها و شنیده‌ها برآورد کرده‌ایم آن است که می‌توان زندگی در ترکیه را ارزان قیمت‌تر از زندگی در ایران دانست. در ادامه با کوچینگ همراه باشید تا بگوییم چرا ترکیه دومین کشور ارزان در آسیای میانه به شمار می‌رود.

شهرهای گران و ارزان ترکیه کجاست؟

همیشه عادت کرده‌ایم که برای پاسخ به این سوال به سرعت نام پایتخت آن کشور را بگوییم . اما این مسئله در مورد این کشور صدق نمی‌کند چرا که هزینه زندگی در ترکیه و در شهر آنکارا به مقدار قابل توجهی نسبت به دیگر پایتخت‌ها ارزان‌تر است و به طرز عجیبی شهر استانبول را باید به عنوان گران‌ترین شهر ترکیه نام ببریم. موقعیت قرارگیری استانبول در این اتفاق بی تاثیر نبوده است. اما بازهم با این حال بعضی مخارج در استانبول به گرد پای هزینه‌های زندگی در تهران نمی‌رسد. شهرهای بندری دیگر مثل بورسا و ازمیر هم در جایگاه دوم و سوم خودنمایی می‌کنند.

شاخص کیفیت زندگی در ترکیه

شاید بر اساس استانداردهای موجود نتوانیم رتبه‌ی خیلی بالایی نسبت به کشورهای اروپایی به کشور ترکیه از نظر کیفیت زندگی بدهیم اما بر ما که دیگر پوشیده نیست که حداقل کیفیت بالایی نسبت به خیلی از کشورهای موجود در منطقه‌ی خاورمیانه و ایران دارد. احتمالا تا الان دستتان آمده باشد که کم بودن هزینه زندگی در ترکیه و همچنین قدرت خرید بالا در این اتفاق و این کیفیت بی تاثیر نبوده است.

از موضوعات پر اهمیت دیگر هنگام شاخص بندی کیفیت زندگی؛ امنیت، اقلیم و آب و هوا، رضایت از زندگی خدمات درمانی و بهداشتی کشورها است که در این بررسی کشور ترکیه در این زمینه‌ها موفق به کسب رتبه‌‌ی بالایی شده است.

مقایسه هزینه زندگی در ترکیه با ایران

هر زندگی در هر کشور و شهری برای شکل گیری نیازمند یک سقفی به عنوان محل زندگی است و از همین رو یکی از موضوعات مهم و تعیین کننده در زمینه هزینه زندگی در ترکیه و یا هرکشوری قیمت ملک و زمین و یا اجاره‌ی آن است. از دلایل مهمی که کشور ترکیه را برای اهالی و همچنین مهاجران به صرفه و ارزان قیمت کرده است نیز همین موضوع ارزان بوده قیمت خانه است. این اتفاق ایرانیان زیادی را به سمت و سوی خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در آن کشور سوق داده است.

به طور کلی برای آن که دید کلی نسبت به هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با زندگی خود پیدا کنیم باید به بررسی اقلام مهم و روزمره در زندگی آن کشور بپردازیم. جدول زیر کمک بزرگی در این زمینه خواهد کرد.

هزینه اقلام زندگی روزمره در ترکیهلیردلارهزینه اقلام زندگی روزمره در ایراندلار
یک وعده ناهار و نوشیدنی در منطقه تجاری404.83یک وعده ناهار و نوشیدنی در منطقه تجاری14
500 گرم فیله مرغ141.67500 گرم فیله مرغ4.64
یک لیتر شیر پر چرب5.740.69یک لیتر شیر پر چرب1.88
12 عدد تخم مرغ141.6612 عدد تخم مرغ4.92
نان برای دو نفر در یک روز2.450.30نان برای دو نفر در یک روز0.91
آپارتمان 85 متری مبله در منطقه‌ی لوکس3757453آپارتمان 85 متری مبله در منطقه‌ی لوکس3025
آپارتمان 85 متری مبله در منطقه‌ی عادی2225269آپارتمان 85 متری مبله در منطقه‌ی عادی1653
خدمات شهری برای آپارتمان دو نفره56168خدمات شهری برای آپارتمان دو نفره84
اینترنت یک ماهه739اینترنت یک ماهه15
تعرفه یک دقیقه مکالمه تلفن همراه0.730.09تعرفه یک دقیقه مکالمه تلفن همراه0.19

متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه چقدر است؟

دید کلی در مورد موضوع هزینه زندگی در ترکیه زمانی کامل خواهد شد که بدانیم به طور میانگین در ماه چه درآمدی خواهیم داشت و چه میزان از آن را می‌توان برای کیفیت زندگی هزینه کرد. طبیعی است که میزان درآمد هر فرد در هر کشوری به تخصص و تحصیلات او وابستگی مستقیم دارد و نمی‌توان عددی کلی برای همه ارائه نمود. در واقع کمترین میزان درآمدی که در سال 2020 بررسی شده چیزی در حدود 1080 لیر ترکیه است و بیشترین میزان تا حدود 35000 لیر خواهد رسید. این که میزان حقوق شما در کجای این طیف قرار می‌گیرد به میزان تخصص شما در شغل و از آن مهم‌تر میزان تسلط شما به زبان انگلیسی و ترکی استانبولی بستگی خواهد داشت.

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه یکی از راهای پیشنهادی کوچینگ به شما خواهد بود که در این مسیر علاوه بر تقویت مهارت‌های زبانی در مدت اقامت تحصیلی خود با محیط آشنا شده و با تخصصی فوق العاده از بهترین مراکز آموزشی ترکیه آماده‌ی ورود به بازار خواهید بود. میزان پایین هزینه زندگی در ترکیه آن را به بهشتی برای دانشجویان مهاجر تبدیل کرده است.

دانشجو بودن در ترکیه ارزان است یا گران؟

احتمالا هر کسی که زندگی دانشجویی و موقعیت مشابهی را حتی به مدت کوتاهی تجربه کرده باشد می‌داند از چه می‌خواهیم حرف بزنیم. دانشجو بودن از مراحلی است که طی آن ارزش واقعی پول را خواهید شناخت. پس طبیعی است که افراد در این مرحله از زندگی خصوصا هنگام مهاجرت حواس جمعی در مورد آن داشته باشند. هزینه زندگی در ترکیه برای یک نفر کاملا به محلی که زندگی خواهد کرد دارد و علاوه بر این سبک زندگی انتخابی او نیز تعیین کننده خواهد بود.

هزینه زندگی در ترکیه

با این حال می‌توان تخمینی کلی برای یک زندگی یک نفره و صرفه جویانه در ترکیه زد. میانگین هزینه زندگی در ترکیه برای یک نفر تنها با شرایط دانشجویی و یا شاغل مبلغی در حدود 5635 لیر است که معادل 680 دلار آمریکا است. با مقایسه‌ی این مبلغ با هزینه زندگی در ایران است که تفاوت قیمت آن را درک خواهیم کرد. بر طبق اطلاعات موجود این هزینه برای زندگی یک نفره در ایران چیزی در حدود 3382 دلار خواهد بود. تفاوت خیره کننده‌ای است!!!!

و در نهایت…

کشور ترکیه از ابتدا جز کشورهای نام آشنا و محبوب در بین ایرانیان برای سفر، خرید و یا حتی زندگی بوده است. امروزه نیز با باب شدن موضوع مهاجرت بیشتر مورد توجه ایرانیان و متقاضیان مهاجرت قرار گرفته است. از دلایل این موضوع ارزان بودن هزینه زندگی در ترکیه و همچنین امکان دریافت اقامت این کشور با خرید ملک‌هایی با کیفیت بوده است. موضوع ملک نیز از بحث‌های داغ امروز کشور است و همین موضوع بر محبوبیت ترکیه در این زمینه افزوده است. اما چگونه می‌توان در این وضعیت حساس پس انداز خود را برای چنین موضوعی هزینه کرد. همین اتفاق مشاوران تیم کوچینگ را بر آن داشته تا با فراهم کردن بستری بر پایه اعتماد شما را در این مسیر همراهی کند.

شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و از کارشناسان موسسه مشاوره رایگان دریافت نمایید.
پیشنهاد میکنم این مقالات را هم بخوانید
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات